Bel ons op 0299-41 77 33

Preventie en Mondhygiëne

Preventie en Mondhygiëne Tandartspraktijk Zegers

De taken die door de preventieassistente en de mondhygiëniste worden uitgevoerd zijn in eerste instantie gericht op preventie: het voorkomen van gaatjes in tanden en kiezen (cariës) en het voorkomen van tandvleesaandoeningen. Wanneer u last heeft van het regelmatig ontstaan van gaatjes; tandsteen of aanslag op het gebit; vieze smaak of slechte adem of problemen met de mondverzorging, dan zal uw tandarts u binnen onze praktijk verwijzen naar de preventieassistente of, bij uitgebreidere problematiek, naar de mondhygiëniste. Slechte tandverzorging kan een verhoogde kans geven op hart- en vaatziekten.

Preventieve behandelingen, uitgevoerd door preventieassistente en mondhygiëniste

• Geven van voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen, gebitsverzorging en het effect van voeding op het gebit.
  • Uitvoeren van volledige gebitsreiniging: verwijderen van plaque, tandsteen en aanslag.
  • Het aanbrengen van gebitsbeschermende middelen, zoals fluoride of een laklaagje op tanden en/of kiezen (sealen).

De mondhygiëniste voert naast preventieve behandelingen ook curatieve behandelingen uit: behandelingen gericht op het genezen van bepaalde tandvleesaandoeningen. Wanneer u last heeft van bijvoorbeeld: bloedend tandvlees bij het poetsen; rood, gezwollen of terugtrekkend tandvlees, dan zal uw tandarts u verwijzen naar de mondhygiëniste in onze praktijk.

Curatieve behandelingen, uitgevoerd door mondhygiëniste:

• Behandelen van bloedend tandvlees, teruggetrokken tandvlees, rood of gezwollen tandvlees.
  • In opdracht en onder verantwoordelijkheid van de aanwezige tandarts het geven van een lokale verdoving.
  • Een uitgebreide beschrijving over de mondverzorging vindt u op de website van het Ivoren Kruis.

Lees hier waarom mondhygiëne van belang is voor uw hart en bloedvaten.

Wij zijn u graag van dienst

Logo DAED
Logo KNMT